Järnvägen

En bild under nya järnvägsbron över Årstaviken. En av många bilder tagna på min otaliga promenader längs Årstaviken. 10 februari och det regnar. En tunn ishinna under broarna och mellan Årstaholmar och Södermalm, annars öppet vatten. Möter inte en tiondel så många människor som jag brukar, mest joggare, eller sprintare. Tycker allt fler springer allt fortare alltmedan jag bara går och går.

Den nya järnvägsbron fascinerar mig, särskilt från perspektivet underifrån. Det är nästan som om dess form gör att den rör sig. Annars var jag djupt bekymrad när den projekterades för länge sedan. Dels för att den skulle förstöra den vackra vyn från Liljeholmsbron mot den gamla Årstabron från början av tjugotalet. Så vacker med sin valv, särskilt i solnedgångar. Byggd i en annan tid med annan teknik. Dels för att det var en dålig lösning att dra ytterligare spår in över Söder till Centralen. Stockholm är nog den enda storstaden där hela spårnätet, järnväg och tunnelbana, är stjärnformat. Undantaget tvärbanan. Allt leder till Centralen och där springer hundratusentals människor varje dag i gången mellan Centralen och T-Centralen för att byta. Många ska ju inte ens in till City. Det är sårbart. Det fanns andra förslag med framtiden för sig men det är en annan historia.

Hursomhelst var jag så bekymrad över vyn mot gamla bron så jag köpte en DV-kamera för att filma. Från alla möjliga vinklar och även från själva bron. Det är fin utsikt däruppe, arbetade ofta ute på bron under mina tjugo år som järnvägsarbetare. Det här var under mitt sista anställningsår då jag var “under omställning”. Men jag drog på mig de brandgula arbetskläderna och gick ut på bron med kamera och stativ och filmade. Lokförarna trodde väl jag gjorde mätningar kanske. Dumt nog blev det aldrig någon film och idag vet jag inte om kasetterna funkar, det här var en övergångstid när dv-kameror använde kasettband eftersom minneskorten ännu var för små för att rymma vad rörlig bild kräver.

Tio år tidigare hade jag gjort mätningar på Årstaholmar som underlag för den nya bron. Vi hade en liten båt vi paddlade ut med och förvarade stativ och annan utrustning i gamla brons pelare där gångvägen passerar. Det var förberedande mätningar som jag minns det, beslutet att bygga bron var ännu inte fattat och som sagt det fanns alternativa förslag som egentligen var mycket bättre. Att jag tio år senare skulle filma den gamla anade jag inte då. Och ännu mindre att jag ytterligare dryga tio år senare skulle fascineras av den nya brons former ur bildsynpunkt. Det bästa med den är nog ändå att det blev plats på bron för gång- och cykeltrafik över Årstaviken. Det är mycket uppskattat idag.